Tuesday 16 August 2011

Bersyukurlah!! Alhamdulillah..

    Sejak lahir kita dibesarkan sebagai umat Islam...Bersyukurlah dengan nikmat agama yang diberi Allah S.W.T. Nikmat iman yang tiada nilainya,.kelahiran di bumi bertuah ini yang penuh dengan makanan yang melimpah ruah..Di Malaysia peratus kematian paling tinggi disebabkan kemalangan dan juga penyakit..Dari mana datangnya penyakit ini,dari makanan yang dimakan..Makanan yang sentiasa cukup untuk seluruh rakyat Malaysia.Tidak pernah terfikir pun oleh kita sekiranya satu hari nanti kita tiada makanan.Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Allah S.W.T. kita masih diberi rezeki untuk di santap sedangkan di dunia luar mereka kebuluran..tidak cukup zat dan sebagainya..di Somalia mangsa-mangsa kebuluran berbaris untuk dapatkan makanan..tapi di Malaysia makanan dibazirkan sewenang- wenangnya, bersyukurlah dengan tahap kehidupan kita sekarang..
     
      Rakyat Malaysia hanya akan menahan lapar bila tibanya bulan Ramadan..itu pun hanya diwaktu siang..Pelbagai makanan dijadikan juadah berbuka hinggakan berlebih-lebihan dan akhirnya dibuang tanpa diusik sedikit pun..Bersyukurlah..kita masih ada makanan untuk dipilih sedangkan di Somalia mereka berebut-rebut hanya untuk mendapatkan sekeping roti..


  Di Malaysia, rakyat kita diberi suntikan khas untuk kesihatan dan sejak dari dalam kandungan lagi diberi perhatian..dibawa ke klinik untuk melihat perkembangan bayi..sedangkan di Somalia mereka bergelut untuk hidup..kerana tidak mendapat zat yang cukup..bersyukurlah..di Malaysia kematian disebabkan penyakit (dari makanan) tapi di Somalia kematian banyak berpunca dari kebuluran yang amat sangat.












Bersyukurlah rakyat Malaysia...

No comments:

Post a Comment